Vanuit de maatschappelijke functie die onze school bekleedt, wil de WAS een gezonde school zijn met specifieke aandacht en beleid op de thema’s eten & drinken en bewegen.

Gezonde voeding en de beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad liggen ten grondslag aan dit beleid.

Per schooljaar 2020-2021 is het beleid vastgesteld dat bijdraagt aan de gezonde school.

Wij vragen ouders/verzorgers om begrip voor het beleid en het verlenen van medewerking eraan. Samen staan we voor de gezondheid van uw kind(eren).

Van maandag t/m vrijdag hanteren wij hetzelfde beleid rondom eten en drinken:

Voedingsbeleid ochtendpauze

De ochtendpauze is het moment om iets te eten en te drinken. Dit geeft de kinderen energie om het goed vol te kunnen houden tot de middagpauze. Het eten en drinken op dit moment hoeft echter geen hele maaltijd te zijn.

Wij verwachten dat het kind een gezond tussendoortje mee krijgt. Wij denken qua eten hierbij bijvoorbeeld aan fruit, rauwkost, een cracker of een boterham met gezond beleg. Om te drinken nemen de kinderen ook iets gezonds mee; water, thee (zonder suiker), karnemelk of melk.

Ongezonde versnaperingen zoals (school)koek, snoep, chips of limonade worden niet meegenomen.

Voedingsbeleid Tussen Schoolse Opvang (TSO)

Tussen de middag blijven op de lange dagen veel kinderen over op school en eten bij de medewerkers van de TSO hun lunch. Dit is een belangrijk moment om weer energie voor de rest van de dag op te doen.

De kinderen nemen een gezonde lunch mee. Ook tijdens de lunchpauze worden er geen ongezonde versnaperingen zoals (school)koek, snoep, chips of limonade genuttigd.

Wanneer er toch ongezonde versnaperingen voor de ochtendpauze of de lunch worden meegenomen, worden deze niet gegeten of gedronken maar weer mee terug naar huis gegeven.

Traktatiebeleid

Trakteren is een feest voor kinderen! Bij bijzondere gelegenheden (verjaardag, geboorte broertje/zusje etc.) mag er getrakteerd worden.

Advies:

• Gezonde traktatie. Voorbeelden zijn te vinden in de traktatiemappen op beide locaties, of op een website als  http://gezond-trakteren.nl/
  • Een traktatie is een extraatje omdat kinderen al een tussendoortje mee hebben, maak dit niet te groot
  • Een alternatief kan een klein cadeautje zijn, bijv. een stuiterballetje, bellenblaas of een mooie pen
  • De leerkracht mag dezelfde traktatie krijgen als de leerlingen of een (gezond) alternatief
  • Bij grote traktaties: wat te veel is gaat in de tas mee naar huis
  • Als u toch een iets minder gezonde traktatie heeft: graag een kleine portie

Beweegbeleid

De WAS biedt de kinderen de volgende beweegmomenten, gebaseerd op de beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad:

• 2 x per week drie kwartier gym (groep 1-2 één keer door vakleerkracht/ groep 3-8 twee keer door vakleerkracht)
  • Dagelijks buiten spelen
  • Tijdens de TSO een half uur buiten spelen